Assalamualaikum...
Apakah strategi dan idea pemasaran yang paling berkesan?
Alhamdulillah...banyak strategi yang telah saya pelajari masa belajar dahulu termasuk dari semasa ke semasa, juga daripada perkongsian dengan rakan-rakan seperjuangan.. termasuk pergaulan dengan ramai kenalan usahawan..
Namun begitu, saya masih mencari mungkin ada strategi yang lebih baik yang belum pernah terlintas difikiran.. :D .. untuk diuji dan dicuba.. mari kita belajar bersama-sama :D
Saya nak kongsikan sikit cerita Kilang Ajinomoto :
Jumlah
jualan Ajinomoto, dahulu sangat berbeza dengan sekarang, kenapa?...
kisah ini dikongsi daripada Datuk Pengerusi PERDA semasa ucapan
pengenalannya dahulu.
"Dahulu
Kilang Ajinomoto mendapat pulangan yang agak lambat.. sememangnya
menghairankan.. jadi satu mesyuarat antara para pegawai atasan dibuat
untuk kenalpasti punca masalah.. semua pegawai tak dapat kenalpasti
masalah, macam-macam idea lah yang keluar daripada mereka tu..semuanya
tak leh pakai... jadi si pengarah ni, sambil memikirkan macam mana nak
tingkatkan sales, dia pun terserempak dengan seorang pekerjanya yang
hanya si tukang cuci.. sambil bersembang-sembang, si tukang cuci ni,
bercakap tentang lubang botol ajinomoto itu yang agak kecil, sering
tersumbat, jadi
susah nak diguna.. sebabkan itulah, ajinomoto lambat habis.. .. hahaha..
simple betul & slumber ja si tukang cuci tu bagitau, itu saja
sebenarnya masalahnya..
so,
moralnya : kalau ada jalan pendek yang terbaik, gunakanlah, kalau nak
selesaikan masalah, pertimbangkan dengan baik dan himpunkan pendapat.
Kekurangan atau kelebihan kita, dapat diukur oleh orang lain.. atau
dengan kata mudahnya, pengguna produk @ servis tersebut itu sendiri..
yang paling baik, kita hendaklah selalu berlapang dada menerima teguran
dan pandangan orang lain... kadang kala kita tak selalunya betul...
Isqandar Homestay0194954115/0197209023
No comments:
Post a Comment