Tuesday, January 6, 2015

Strategi dan pemasaran yang berkesan !

Assalamualaikum...

Apakah strategi dan idea pemasaran yang paling berkesan? 

Alhamdulillah...banyak strategi yang telah saya pelajari masa belajar dahulu termasuk dari semasa ke semasa, juga daripada perkongsian dengan rakan-rakan seperjuangan.. termasuk  pergaulan dengan ramai kenalan usahawan.. 

Namun begitu, saya masih mencari mungkin ada strategi yang lebih baik yang belum pernah terlintas difikiran.. :D .. untuk diuji dan dicuba.. mari kita belajar bersama-sama :D

 Saya nak kongsikan sikit cerita Kilang Ajinomoto : 

Jumlah jualan Ajinomoto, dahulu sangat berbeza dengan sekarang, kenapa?... kisah ini  dikongsi daripada Datuk Pengerusi PERDA semasa ucapan pengenalannya dahulu. 

"Dahulu Kilang Ajinomoto mendapat pulangan yang agak lambat.. sememangnya menghairankan.. jadi satu mesyuarat antara para pegawai atasan dibuat untuk kenalpasti punca masalah.. semua pegawai tak dapat kenalpasti masalah, macam-macam idea lah yang keluar daripada mereka tu..semuanya tak leh pakai... jadi si pengarah ni, sambil memikirkan macam mana nak tingkatkan sales, dia pun terserempak dengan seorang pekerjanya yang hanya si tukang cuci.. sambil bersembang-sembang, si tukang cuci ni, bercakap tentang lubang botol ajinomoto itu yang agak kecil, sering tersumbat, jadi susah nak diguna.. sebabkan itulah, ajinomoto lambat habis.. .. hahaha.. simple betul & slumber ja si tukang cuci tu bagitau, itu saja sebenarnya masalahnya.. 

kan buang masa bermesyuarat berjam-jam memikir cara tah apa-apa,  untuk tingkatkan sales.. senang je kan penyelesaiannya, buatkan saja luang botol yang lebih besar...  cepat habis , cepatlah belian semula dibuat.. 

so, moralnya : kalau ada jalan pendek yang terbaik, gunakanlah, kalau nak selesaikan masalah, pertimbangkan dengan baik dan himpunkan pendapat. Kekurangan atau kelebihan kita, dapat diukur oleh orang lain.. atau dengan kata mudahnya, pengguna produk @ servis tersebut itu sendiri.. yang paling baik, kita hendaklah selalu berlapang dada menerima teguran dan pandangan orang lain... kadang kala kita tak selalunya betul... 
Isqandar Homestay
0194954115/0197209023



No comments:

Post a Comment